Svar til Jøran Ødegaard, vedr. «Fysisk aktivitet – godt for klimaet»

I morges ble jeg gjort kjent med et leserbrev Jøran Ødegaard, gruppeleder i Gjøvik FrP og fylkestingsmedlem i Oppland, hadde på trykk i Oppland Arbeiderblad 14. mai.

Først og fremst vil jeg si meg helt enig i konklusjonen til Ødegaard, eller hva man nå skal kalle det, i det store regnskapet er nok ikke nordmenns sykling eller bilkjøring til eller fra jobb det som utgjør den store forskjellen på om vi får et karbonregnskap som går opp eller ei. 

Likevel var det en del momenter i leken med tall underveis som fikk meg til å sette morrakaffen i halsen.

Kort og godt: Regnefeilene til Ødegaard ligger i antagelsene om merforbruk av energi fra mat og i karbonregnskapet til maten.

I kalkulasjonen til ECF har de lagt til grunn at gjennomsnittlig kaloriforbruk for en EU-borger ligger på 3466 Kcal/dag. I samme kalkulasjon legger de til grunn at et typisk karbonfotavtrykk relatert til mat ligger på 1,83 tonn/år. Jeg har ikke klart å finne noen norsk kilde til et slikt tall, men et EU-snitt bør vel være i riktig nabolag i det minste. Utregningen her ender altså opp med at fotavtrykket til hver forbrukte Kcal er 1,44 g CO2-ekvivalent.

Jøran Ødegaard hevder at sykling (fremfor aktiviteten bilkjøring) øker energiforbruket med 310 Kcal/t, ECF sier 175 Kcal/t. Og her er det selvsagt klart at det nok kommer an på hva man anser som «rolig sykling», likevel vil jeg påstå ut fra de kilder jeg har klart å finne på nett (i tillegg til ECFs regnestykke) at 310 Kcal/t i ytterligere forbruk er i overkant høyt, og at 175 er langt nærmere sannheten.

Videre stusser jeg litt på hvordan den ekstra forbrukte energien erstattes, og det er også her jeg føler at Ødegaards løsninger bli i overkant lettvinte. Det er nesten så man kan bli fristet til å tro at regnestykket er satt opp slik for å passe til konklusjonen.
Sett at vi har motbakke begge veier på vei til og fra jobb og at bakbremsen ligger litt inn på, slik at vi ender opp med å bruke 310 Kcal/t ekstra i forhold til å holde i et bilratt. Ødegaard velger å ersatte dette med a) 250g biff, eller b) 125g biff og 125g luftsuppe og venteboller (siden forutsetningen hans er at den andre halvparten av dietten er karbonøytral). Begge scenarier er høyst urealistiske, for selv i et kjøttungt, amerikansk kosthold utgjør rødt kjøtt under halvparten av karbonfotavtrykket, og i et «normalt», amerikansk kosthold vil det utgjøre under 30%. I Norge vil vi nok ligge enda litt lavere, i tillegg har vi et energiforbruk som ligger noe under det tallet ECF har lagt til grunn, nemlig 2844g/dag (ref. tabell 2.49). Dette kan vi da jobbe videre med og anta at vi fortsatt bruker 1,83 t/år CO2 på mat (pga. lengre avstander eller «godt anlagte» vaner) eller at dette tallet pga. et lavere energiinntak vil ligge noe lavere. Vi ender likevel opp med at hver forbrukte Kcal ligger mellom 1,44 g og 1,76 g Co2

Skal vi ta regnestykket videre et steg får vi da 310 Kcal (i Ødegaards scenario) multiplisert med 1,76 g CO2 (ECFs tall med «Ola Dunk-bonus») = 546 g CO2, altså en ganske seriøs forskjell fra diettalternativ b) i regnestykket til Ødegaard (som tilsa 2787 g CO2)

Her har jeg altså hele tiden holdt meg til «worst case scenario» av de tallene jeg har klart å grave frem, som likevel er langt mer fornuftige og realistiske enn Ødegaards påstander.

Skal vi fullføre regnestykket ser vi da at 546 g CO2 x 500000 nordmenn x 100 dager = 27300 tonn
Ganske så langt unna påstanden om 139375 tonn i leserbrevet, og en reduksjon på 72450 tonn i forhold til om 500000 nordmenn kjørte rundt i dieselbiler med et CO2-utslipp på 133 g/km.

Noe som jo bringer oss inn på de andre fordelene med å velge sykkelen i stedet for bilen: Lavere utslipp av NOx, mindre svevestøv, mindre støy og ikke minst kortere bilkøer for de som ikke har sykling som alternativ t/r jobb.

Tror jeg holder meg til sykkelen fremfor å plages i bilkø, jeg.

Legg igjen en kommentar

