Forulempet, sa De?


Så var det altså min tur. Jeg har blitt lagt til på Elin Gregussons «shit list». Jeg er angivelig en del av en organisert «trollfabrikk» og mye kan tyde på at hun anser meg som en del av «finanseliten» som er ute etter å ta henne (hun har nå i hvert fall tatt seg bryet med å utheve navnet på min arbeidsgiver i kollasjen hun så omhyggelig har satt sammen – Burde jeg føle meg smigret?).  


Som en saksopplysning kan jeg nevne at jeg fortsatt jobbet som sykkelmekaniker når jeg første gang trykket «liker» på Facebook-siden «Forulempingstilsynet«.

Hva er så «Forulempingstilsynet»? Jo, det er en Facebook-side som oppstod i kjølvannet av diverse grovt ærekrenkende bloggposter ført i pennen av folk fra det ytterliggående sykdomspromoterende miljøet kjent som «Antivaksere», folk som har fått den snedige ideen at vaksiner er roten til alt vondt eller vanskelig her i verden (nærmest i spennvidden fra brukket mellomaksling til kreft eller autisme). Disse bloggpostene inneholdt beskyldninger om at mennesker som imøtegikk påstandene til Antivakserene var pedofile, overgripere, etc. Grunnløse beskyldninger, men absolutt krevende å forholde seg til de det angikk.
Elin Gregusson har i flere år beveget seg i og rundt forskjellige konspirasjonsteoridyrkende miljøer, spesielt kretsen rundt ex-advokaten Marius Reikreås og hans såkalte «menneskerettighetsarbeid», hun var også en del av stortingsrepresentant Ulf Leirsteins famøse «Rettsikkerhetsgruppe» (sammen med tidligere nevnte Reikerås). Hun har også pleiet omgang i sosiale medier med folk i så vel Antivakser-miljøet, Frimannsbevegelsen og mye annet tøys og fjas.

Hvordan angår dette meg? Jeg har i mange år latt meg fascinere av hvordan folk ender opp med å synke dypere og dypere ned i kvikksanden som utgjør konspirasjonsteorier, antivaks-retorikk, barnevernshat og frimannsbevegelsen. I løpet av det siste året eller så har man i stadig større grad sett at disse miljøene smelter sammen og herjer rundt på sosiale medier på kryss og tvers av de forskjellige «ideologiene»

Mye av dette er i det siste også utmerket dokumentert i en artikkelserie i Dagbladet.

Enkelte har anlagt seg en slags hobby i å dokumentere galskapen som utspiller seg i disse miljøene (for eksempel Tøvsugeren og Smaken av Tull), andre forsøker å ta til motmæle de stedene det lar seg gjøre (se for eksempel i kommentarfeltene på en hvilken som helst nyhetssak som kan være i nærheten av å omtale vaksiner, eller på Folkehelseinstituttets Facebook-side)

Begge deler etter mitt syn helt i tråd med daværende statsminister Jens Stoltenbergs ønske i nyttårstalen fra 2012 om at nordmenn i større grad måtte gå inn i rollen som «digitale nabokjerringer» 

«Ikke for å sensurere meninger eller kvele debattene. Vi skal tåle det ubehagelige. Det som irriterer, provoserer og endog sjokkerer. Men – vi skal ta igjen. Vi skal svare»

Gregusson derimot, hun ønsker å sensurere og kvele ytringer. Dette forsøker hun ved å ringe opp og på andre måter kontakte arbeidsgivere, venner og familie av folk som er uenige med henne. Faktisk skal det ikke mer til enn å klikke «liker» på et innlegg som stiller spørsmål ved hennes framferd for å havne i unåde. 

Jeg har begått denne dødssynden det er å klikke «liker» på et innlegg på Forulempingstilsynets Facebook-side hvor det gjøres oppmerksom på at dette er en atferd Gregusson har anlagt seg. 


Jeg skal gladelig komme med den sjokkerende innrømmelsen at jeg klikket på «liker» på dette innlegget som en bevisst provokasjon. Jeg synes nemlig ikke noe særlig om at folk ikke skal tørre å uttale seg i frykt for å få trøbbel med sjefen eller at familiemedlemmer skal plages i tide og utide. Jeg vil ikke la meg tie, om det så er å ha klikket «liker» på et innlegg som opplyser om at en person har som modus operandi å kontakte folk som klikker «liker» på innlegg. «Forbrytelsen» jeg har begått er så utrolig latterlig at jeg i forsvinnende liten grad frykter at det skal avstedkomme noen konsekvenser. 

Elin Gregusson elsker å kalle folk som sier henne i mot nettroll, hun går ikke av veien for å fotfølge dem på nett, plage arbeidsgivere, venner, familie. Hun går ikke av veien for å dele og spre blogginnlegg som på urettmessig vis stempler uskyldige mennesker som pedofile. 

Jeg vil ikke la Gregussons atferd legge noen demper på mine fullt lovlige ytringer, jeg vil heller ikke akseptere at Gregussons manglende evne til å håndtere imøtegåelse og kritikk manifesterer seg i utidig kontakt og trakassering av såvel familie som arbeidsgiver.

Dog skal jeg gå med på at kyssesmilefjeset jeg la ut på Facebook (som en «skyte fra hofta»-kommentar til det faktum at Gregusson hadde laget tidligere nevnte kollasj om meg og mitt liker-klikk) kan oppfattes som en smule infantilt. Om dette vekker særlig anstøt hos Gregusson skal jeg gladelig redigere det vekk. Jeg vil jo nødig oppfattes som stivbeint og lite imøtekommende. 

One thought on “Forulempet, sa De?

  1. Kristin BB sier:

    Alt er så bra til og med «hører på punk, hardcore & metall på». Det siste tar jeg ikke med! 😀

Legg igjen en kommentar

